دانستنی ها

سنسور فیبر نوری چیست ؟ (Fiber Optic Sensor)

سنسور فیبر نوری چیست

سنسور فیبر نوری

در صنعت انواع سنسور ها وجود دارند. یکی از انواع سنسورها که بسیار ویژه بوده و کاربردهای منحصر به فردی دارد سنسورهای فیبر نوری است. در فرآیندهایی که نیاز به دقت بسیار بالا، بهره برداری قابل اطمینان از نتایج آزمایش و اشتراک گذاری اطلاعات است، سنسورهای فیبر نوری بهترین انتخاب است.
سنسورهای فیبر نوری خود به دسته های مختلفی تقسیم می شوند که دسته ای کاربرد کلی ، دسته ای برای محیط های با شرایط سخت و دسته ای برای کاربردهای ویژه و خاصی مورد استفاده قرار می گیرند.
سنسورهای فیبر نوری با کاربرد کلی معمولا استوانه ای شکل هستند و از دقت بالایی برخوردارند. نصب و راه اندازی بسیار ساده ای دارند و همچنین طول عمر بالایی دارند.
فیبر نوری یکی از مهم ترین اجزای سنسورها می باشد، به صورتی که سنسور فیبر نوری در حال حاضر به طور گسترده ای در صنعت ابزار دقیق استفاده می شود.
در این محصول دستگاه مبتنی بر فیبر می باشد که برای تشخیص برخی از مقادیر مانند دما ، فشار، ارتعاشات ، جابجایی ، چرخش و یا غلظت گونه های شیمیایی به کار برده می شود. از ابزارهای دقیق و دستگاه های مخصوص مورد نیاز برای سنسور می توان به منبع نوری (اغلب لیزر تک فرکانس فیبر)، عنصر اصلی حسگر، آشکارساز نوری و دستگاه های پردازش پایانی (تجزیه و تحلیل طیف نوری ، اسیلوسکوپ) اشاره کرد.

ویژگی ها :

  1. کابل خروجی این سنسورها با زاویه ۹۰ درجه خارج می شوند که باعث پیشگیری از شکستکی و آسیب دیدگی کابل خواهد شد.
  2. به منظور سادگی در نصب، دارای مهره ی شش ضلعی می باشند.
  3. فیبرهای چند دسته ای با انعطاف پذیری بالا که در نصب و راه اندازی بسیار مقاوم هستند.
دسته ی دیگر از این سنسورها وجود دارند که در محیط های سخت مورد استفاده قرار می گیرند. این سنسورها دارای جنس بدنه ای هستند که می توانند در برابر واکنش های شیمیایی و مواد خطرناک صنعتی و آزمایشگاهی مقاومت کنند. همچنین این دسته از سنسورها قابلیت کار تا دمای ۲۰۰ درجه ی سانتی گراد را دارند.

نحوه ی عملکرد سنسور فیبر نوری :

سنسور فیبر نوری درونی سنجش و سنس کردن فواصل بسیار بزرگ را به عهده دارد و بهترین و پرکاربردترین نوع سنسوراست. در سنسور فیبر نوری درونی، سنجش و سنس کردن در خود فیبر انجام می شود. تنها یک منبع ساده و آشکارساز مورد نیاز برای سنسور است. این نوع سنسور بستگی به خواص و جنس فیبر نوری برای تبدیل یک عمل محیطی به یک مدولاسیون از پرتو نور عبوری، دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Avatar Mobile
منوی اصلی x
X
جدیدترین مقالات