دانستنی ها

چند نکته نصب منبع تغذیه در اتوماسیون صنعتی (PLC)

نکات نصب منبع تغذیه، روش نصب منبع تغذیه، دستور نصب منبع تغذیه

منبع تغذیه، بیش از بقیه اجزا گرما تولید می‌کند و از آنجا که جهت مسیر هوای خنک ­کننده رو به بالا است.

منبع تغذیه نباید در زیر سایر تجهیزات PLC نصب گردد و بهترین موقعیت برای نصب منبع تغذیه در بالای پنل می­ باشد.

فاصله بین منبع تغذیه و بالای پنل بهتر است حداقل ۲۵ سانتی­متر باشد. در عین حال منبع تقذیه میتواند در مجاور سایر اجزای PLC نیز قرارگیرد.

خطوط تغذیه ورودی، ترانس ایزوله، تثبیت ولتاژ، کلید اصلی قطع تغذیه ورودی و وسایل برقگیر تغذیه ورودی بهتر است در بالای پنل و نزدیک به منبع تغذیه نصب شوند.
قرارگرفتن این تجهیزات در جایگاه مناسب، موجب کوتاه شدن خط AC (که از بالا وارد پنل می­شود) خواهد شد و درنتیجه تاثیر نویز حاصل از آن، بر روی کنترلر، به حداقل خواهد رسید.
اگر برای خنک­ کاری پنل از فن استفاده شود، بایستی فن را در نزدیکترین نقطه نسبت به تجهیزات گرمازا، یعنی دربالای پنل (که نزدیکترین فاصله تا منبع تغذیه را دارد)، نصب شود. از آنجاکه فن، هوای بیرون را به داخل پنل میکشد. لازم است در مسیر ورود هوا به پنل فیلتر‌هایی تعبیه شود تا از ورود ذرات معلق در هوا، به پنل جلوگیری کند.
اگرنوسانات ولتاژ در تغذیه ورودی وجود دارد از ترانس تثبیت ولتاژ استفاده کنید.
منابع تغذیه از نوع سوئیچینگ نویز تولید می‌کنند بهتر است از انواع منابع تغذیه که نویز کمتری تولید می­کنند، استفاده کنید.
اما در صورت لزوم، برای جبران نویز زیاد منبع تغذیه، می­توان از ترانس ایزوله استفاده کرد.
تغذیه PLC را از تغذیه I/O جدا کنید.
ورودی AC منبع تغذیه به فیوز مناسب مجهز باشد.
منبع تغذیه زیمنس ولتاژ‌های مورد نیاز PLC زیمنس را تامین می‌کند. این منبع معمولاً از ولتاژ‌های ۲۴ ولت DC و ۱۱۰ یا ۲۲۰ ولت AC، ولتاژ ۵ ولت DC را ایجاد می‌کند.
ماکزیمم جریان قابل دسترسی منطبق با تعداد ماژول‌های خروجی مصرفی است.

لازم به ذکر است که ولتاژ منبع تغذیه باید کاملاً تنظیم شده (رگوله) باشد.

با هم ببینیم: منبع تغذیه ریلی

جهت دستیابی به راندمان بالا معمولاً از منابع تغذیه سوئیچینگ زیمنس استفاده میشود.
ولتاژی که در اکثر PLC‌ها استفاده میگردد ولتاژ ۵ یا ۲/۵ ولت DC است (در برخی موارد، منبع تغذیه و واحد کنترل شونده در فاصله‌ی زیادی نسبت به یکدیگر قرار دارند بنابراین ولتاژ منبع، ۲/۵ ولت انتخاب میشود تا افت ولتاژ حاصل از بعد مسافت بین دو واحد مذکور جبران گردد).
برای تغذیه رله و محرک‌ها (Actuator) معمولاً از ولتاژ ۲۴ ولت DC به صورت مستقیم (بدون استفاده از هیچ کارت ارتباطی) استفاده میشود.
در برخی موارد نیز از ولتاژ‌های ۱۱۰ یا ۲۲۰ ولت AC با استفاده از یک کارت رابط به نام Relay Board استفاده میگردد (در مورد تغذیه رله‌ها احتیاج به رگوله کردن دقیق نیست)
در برخی شرایط کنترلی لازم است تا در صورت قطع جریان منبع تغذیه، اطلاعات موجود در حافظه زیمنس و همچنین محتویات شمارنده‌ها، تایمر و حافظه پایدار بدون تغییر باقی بمانند.
برای این کار از یک باطری جنس «Lithium» جهت حفظ برنامه در حافظه استفاده میگردد به این باطری «Battery Backup» زیمنس میگویند.
ولتاژ این نوع باطری‌ها معمولاً ۸/۲ ولت تا ۶/۳ ولت میباشد. از آنجایی که این باطری نقش مهمی در حفظ اطلاعات موجود در حافظه دارد در اکثر PLC‌ها زیمنس یک چراغ نشان دهنده روشن میگردد.این نشان دهنده Battery Low LED زیمنس معروف است.
در صورت مشاهده‌ی روشن شدن این نشان دهنده، لازم است که باطری مذکور تعویض گردد برای تعویض باطری ابتدا باید به وسیله یک منبع تغذیه زیمنس، ولتاژ ماژول زیمنس مورد نظر را تامین و سپس اقدام به تعویض باطری نمود.
منبع : برق نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Avatar Mobile
منوی اصلی x
X
جدیدترین مقالات