دانستنی ها

اجزا و قطعات PLC (پی ال سی)

اجزا و قطعات تشکیل دهنده پی ال سی PLC- قطعات PLC

یکی از مهمترین قطعات اصلی در اتوماسیون صنعتی پی ال سی (PLC) است. این کلمه مخفف Programmable Logic Controller است. معنای لغوی این قطعه کنترل کننده منطقی قابل برنامه ریزی است. با توجه به منطق برنامه‌نویسی ساده‌ای که این قطعه دارد، از آن برای کنترل فرایندهای صنعتی و مکانیکی در خط تولید کارخانه‌ها استفاده می‌شود و در صنایع گوناگون نقش اساسی دارد.

در بازار انواع مختلفی از پی ال سی با اندازه‌های متنوع موجود است. هر کدام از اجزا و بخش‌های مختلفی تشکیل شده است و هرکدام وظیفه و کاربرد خاص خود را دارند که باعث عملکرد صحیح یک PLC می‌شوند.

قطعات PLC (پی ال سی)

  • پردازنده (CPU)
  • منبع تغذیه
  • واحد ورودی
  • واحد خروجی
  • شاسی و بدنه
  • واحد برنامه‌نویسی

پردازنده (CPU)

پردازنده یا واحد پردازش مرکزی، هسته مرکزی در PLC است که به آن CPU می‌گویند. این بخش مهمترین بخش یک پی ال سی است و بدون حضور آن این قطعه قادر نیست به درستی کار خود را انجام دهد.

پردازنده‌ها از نظر ابعاد متفاوت می‌باشند و با توجه به ابعاد پی ال سی از پردازنده‌های کوچک یا بزرگ استفاده می‌شود.

وظیفه این بخش دریافت اطلاعات از ورودی‌های دستگاه و پردازش آن بر طبق دستورات برنامه‌نویسی شده است و در نهایت فرمان‌هایی را به خروجی‌ها صادر نماید.

سرعت پردازنده تاثیر زیادی در سرعت عملکرد دستگاه دارد و با بالا رفتن سرعت آن، برنامه‌ها با سرعت بالاتری اجرا می‌شوند. در مقابل اگر پردازنده بیکار باشد، بازدهی پی ال سی کم می‌شود.

منبع تغذیه PLC

ابعاد منبع تغذیه به اندازه PLC بستگی دارد و انتخاب اندازه مناسب بسیار مهم می‌باشد. منبع تغذیه معمولا به صورت اتصال مستقیم به پشت صفحه پی ال سی به دیگر ماژول‌ها وصل می‌گردد.

این بخش تامین ولتاژ و جریان مورد نیاز واحد CPU را بر عهده دارد. ولتاژ ۲۴ ولت DC، ۱۱۰ یا ۲۲۰ ولت AC و ولتاژ ۵ ولت DC از ولتاژهای مورد استفاده در منبع تغذیه پی ال سی می‌باشد.

واحد ورودی

انتقال سیگنال‌های ورودی از پردازنده به کنترل کننده در PLC توسط واحد ورودی انجام می‌شود.

کلیدها، حسگرهای فشار و ورودی‌های اپراتور اجزا تشکیل دهنده این واحد می‌باشد. ورودی‌ها به دو دسته آنالوگ و دیجیتال تقسیم می‌شوند.

این امکان وجود دارد که یک پی ال سی چندین ورودی داشته باشد، در ایت حالت هر کدام وظیفه‌ی در یافت اطلاعات خاصی را به عهده دارند.

واحد خروجی

از این واحد برای انتقال داده‌های اجرا شده از درون دستگاه به دنیای خارجی استفاده میگردد. خروجی با توجه به نوع ورودی می‌تواند آنالوگ یا دیجیتال باشد.

از محسوس‌ترین اجزای پی ال سی واحد ورودی و واحد خروجی می‌باشند. واحد خروجی، محل صدور فرمان‌های پی ال سی به پروسه تحت کنترل است که تعداد آن در پی ال سی‌های مختلف متفاوت است.

واحد برنامه‌نویسی

برنامه‌نویسی از مراحل مهم در عملکرد یک PLC است و هر پی ال سی با نرم‌افزار و برنامه خاص خودش در بازار عرضه می‌شود.

برنامه‌نویس پی ال سی با کمک این واحد و برنامه ریزی پی ال سی را انجام می‌دهد. برای برنامه‌نویسی این قطعات از کامپیوترها ایتفاده می‌شود.

وظیفه برنامه‌نویس، نوشتن برنامه برای واحدهای مختلف می‌باشد تا پی ال سی بتواند خط تولید را با توجه به آن کنترل نماید.

 

اتوماسیان پاسارگاد وارد کننده و تامین کننده انواع قطعات اتوماسیون صنعی می باشد.

در اینستاگرام همراه ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Avatar Mobile
منوی اصلی x
X
جدیدترین مقالات