دانستنی ها

اینورتر چه خطا‌هایی می‌دهد؟

نقش رله دیفرانسیل در حفاظت اصلی ترانس قدرت

خطای GFنمایانگر خطای اتصال به بدنه می‌باشد. ابتدا اینورتر را بدون موتور تست می‌کنیم اگر مشکل همچنان باقی بود، به علت خطای سخت افزاری اینورتر می‌باشد.اگر بدون موتور خطا نداشتیم و فقط با اتصال موتور این خطا ظاهر گردید، مشکل از نشتی موتور یا ایراد کلاف‌ها می‌باشد. موتور وسیم کشی آن را بررسی نمایید.

در این مقاله انواع خطای اینورتر معرفی می شود:

Ground Short )GF):

نمایانگر خطای اتصال به بدنه می‌باشد. ابتدا اینورتر را بدون موتور تست می‌کنیم اگر مشکل همچنان باقی بود، به علت خطای سخت افزاری اینورتر می‌باشد
اگر بدون موتور خطا نداشتیم و فقط با اتصال موتور این خطا ظاهر گردید، مشکل از نشتی موتور یا ایراد کلاف‌ها می‌باشد. موتور وسیم کشی آن را بررسی نمایید.

OV:

ولتاژ ورودی را بررسی نمایید تا در وضعیت نرمال قرار گرفته باشد. زمانی که بار زیادی به موتور وصل بوده و موتور در حال حرکت باشد و به اینورتر فرمان توقف بدهیم، بارموتور را می‌چرخاند، یعنی حالت ژنراتور ایجاد می‌شود و موتور چرخانده شده توسط بار، ولتاژ زیادی تولید می‌کند. از طرف دیگر، چون خازن‌های اینورتر توانایی تحمل ماکزیمم ۴۰۰ VDC را دارند و ولتاژ بالاتر به آن‌ها آسیب می‌رساند، مدارات حفاظتی اینورتر فعال شده و خروجی با اعلا م خطای OV قطع می‌شود.

دربرخی از اینورتر‌ها پارامتری برای مشاهده‌ی ولتاژ DC باس در نظر گرفته شده است از طریق این پارامتر ولتاژ را در هنگام خطا بررسی نمایید. اگر ولتاژ کمی از حد مجازبیشتر باشد و زمان توقف برای شما اهمیت چندانی نداشته باشد، زمان Dec را افزایش دهید. اگر ولتاژ برگشتی زیاد می‌باشد باید از مقاومت ترمز جهت تخلیه ولتاژبرگشتی استفاده نمود.

LV:

خطای کم بودن سطح ولتاژ می‌باشد. ابتدا ولتاژ ورودی را بررسی نموده و از نبود افت ولتاژ در شبکه اطمینان حاصل نمایید. اگر در برق شبکه‌ی شما معمولا افت ولتاژ وجود دارد، در برخی اینورتر‌ها می‌توان با پارامتر خاصی سطح تشخیص افت ولتاژ در ورودی را کاهش داد تا اینورتر به ازای سطح پایین تری از ولتاژ قطع نماید و درواقع حساسیت آن کاهش یابد. برخی مواقع جریان زیادی که از خروجی کشیده می‌شود منجر به افت ولتاژ ورودی می‌گردد. جریان خروجی را مشاهده کرده و اگر این جریان از حد مجاز فراتر بود به توضیحات مربوط به خطای OC مراجعه نمایید.

OH:

بررسی نمایید آیا فن اینورتر در حین عملکرد کار می‌کند یانه. اگر فن عمل نمی‌کرد پارامتر مربوط به کنترل فن را بررسی نمایید.

در صورت عملکرد صحیح فن، جریان اینورتر را مشاهده نمایید. اگر جریان بیش از حد مجاز بود نشان دهنده‌ی وجود مشکل مکانیکی و یا زیاد بودن بار است. اگر جریان در حد مجاز بود بیانگر گرم بودن فضای اطراف اینورتر است. از یک فن خارجی استفاده نمایید.

OC:

این خطا نمایانگر اضافه جریان خروجی می‌باشد. این خطا علل مختلفی دارد،با توجه به تک فاز یا سه فاز بودن اینورتر، سربندی موتور را بررسی نمایید. علاوه بر سربندی تمامی اتصالات و سیم کشی‌های موتور برای اطمینان از نبود هیچگونه قطعی یا اتصال کوتاه بازبینی شوند.
اگر از هرگونه ترمز مکانیکی در سیستم استفاده می‌نماید به خوبی آن را بازبینی و یا در صورت امکان برای تست موقت غیرفعال نمایید.
زمان صعود یا Acceleration Time را افزایش دهید.
گشتاور راه اندازی را افزایش دهید.
موتور را کاملا از اینورتر جدا نموده و یک بار اینورتر را به تنهایی راه اندازی نمایید. وجود خطا در این حالت نمایانگر مشکل سخت افزاری اینورتر می‌باشد.
در صورت مشاهده نشدن خطا بار را کاملا از موتور جدانموده وفقط موتور را به تنهایی به کمک اینورتر اتصال دهید. فرکانس را بر روی ۵ هرتز قرار دهید به صورتی که حرکت شافت موتور به طور واضح مشاهده گردد. اگر حرکت نرم بود نمایانگر سالم بودن اینورتر می‌باشد. وجود هرگونه حالت پله‌ای در این حالت نمایانگر خرابی سخت افزاری اینورتر (IGBT) می‌باشد.
در صورت سالم بودن اینورتر در صورت امکان به ترتیب موتور و اینورتر را جایگزین نموده و مجددا بررسی نمایید. در صورت رفع نشدن مشکل اینورتر یک رنج بالاتر انتخاب نمایید.

OL:

نمایانگر بار زیاد اینورتر می‌باشد. ابتدا مکانیک دستگاه را کاملا بررسی نمایید.
ممکن است افزایش ناگهانی بار و یا خرابی موتور منجر به این خطا شده باشد.موتور را کاملا از اینورتر جدا نموده و یک بار اینورتر را به تنهایی راه اندازی نمایید. وجود خطا در این حالت نمایانگر مشکل سخت افزاری اینورتر می‌باشد.در صورت مشاهده نشدن خطا بار را کاملا از موتور جدانموده وفقط موتور را به تنهایی به کمک اینورتر اتصال دهید. فرکانس را بر روی ۵ هرتز قرار دهید به صورتی که حرکت شافت موتور به طور واضح مشاهده گردد. اگر حرکت نرم بود نمایانگر سالم بودن اینورتر می‌باشد.

وجود هرگونه حالت پله‌ای در این حالت نمایانگر خرابی سخت افزاری اینورتر (IGBT) می‌باشد.پس از اطمینان از سالم بودن موتور واینورتر، بار را اتصال دهید و گشتاور راه اندازی را افزایش دهید.

سعی کنید در این مرحله برای تست از فرکانس متوسطی استفاده نمایید.
فرکانس را بیش از حد کم یا بیش از حد زیاد انتخاب نکنید.

 

منبع : برق نیوز

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Avatar Mobile
منوی اصلی x
X
جدیدترین مقالات