دانستنی ها

تشخیص NPN و PNP در سنسور ها

تشخیص NPN و PNP در سنسور ها

سنسورهای القای سه سیمه ۲۴ ولت DC دارای دو خروجی NPN و PNP می باشد که تفاوت این دو در نوع سنس نیست بلکه در نوع خروجی که از سنسور دریافت می شود و نحوه ارتباط آن با مصرف کننده می باشد.

اهمیت دانستن نوع خروجی سنسورها به دلیل رعایت انطباق این خروجی ها با ورودی های سیستم کنترل است، خروجی سیستم سنسورها، ورودی سیستم کنترل است.

در کاربردها از اصطلاح skining برای سنسورهای npn  و از sourcing برای سنسورهای pnp استفاده می شود.

  • خروجی مثبت یا PNP

در خروجی PNP ، با برقرار شدن تغذیه و قرار گرفتن جسم جلوی سنسور از تغذیه مثبت به خروجی اعمال می شود. نحوه سیم بندی سنسور با خروجی PNP بدین صورت می باشد که دو سیم جهت تغذیه و یک سیم جهت خروجی سنسور می باشد.

  • خروجی منفی یا NPN

در خروجی NPN ، با برقرار شدن تغذیه و قرار گرفتن جسم جلوی سنسور  از تغذیه منفی به خروجی اعمال می شود و نحوه سیم بندی سنسور مجاورتی با خروجی NPN بدین صورت می باشد که دو سیم جهت تغذیه و یک سیم جهت خروجی سنسور می باشد.

برای تشخیص NPN و PNP ساده ترین راه ممکن بررسی اطلاعاتی است که بر روی برچسب فنی سنسور درج شده است.

تشخیص NPN و PNP

در صورت عدم وجود راهنمای سنسور، برای تشخیص از می بایست از رنگ ها استفاده کرد، سازندگان سنسور ملزم هستند که خروجی های سنسورهای خودشان را با سه رنگ متمایز کنند.

با شناخت سیم ها و نوع تغذیه یا خروجی سنسور در مرحله بعد می توانیم NPN و PNP را تشخیص دهیم .

رنگ ها :

  • قهوه ای V+
  • آبی V-
  • سیاه : خروجی سنسور

برای تست ، منبع تغذیه را به سنسور بر اساس کد رنگ سیم ها وصل می کنیم. سر مثبت را به خروجی سنسور و سر مشترک را به سیم آبی وصل می کنیم. در این حالت بدون قرار دادن جسم در محدوده حس سنسور، به مقادیر نمایش داده شده بر روی آن دقت نمایید.

اگر صفر بود، سنسور PNP می باشد و اگر محدوده نمایش بین 7-24 ولت باشد سنسور NPN است. در این حالت شی مورد نظر را در محدوده حسگر سنسور قرار دهید، در این وضعیت مقادیر مولتی متر گویای نوع سنسور خواهد بود. اگر صفر بود سنسور NPN و اگر مقادیر بین 7-24 ولت بود سنسور PNP خواهد بود.

اگر در حالت آخر وضعیت خروجی آن تغییری نکرد احتمالا در سنسور یا وایرینگ آن نقصی وجود دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Avatar Mobile
منوی اصلی x
X
جدیدترین مقالات