دانستنی ها

دکل مهارتی چیست؟

دکل-مهارتی

دکل‌های مهاری به دکل‌هایی گفته می‌شود که به وسیله سیم مهار به زمین یا تکیه گاه دیگری مهار گردد.

این نوع دکل‌ها به دلیل وزن پایین و سبکی وزن مزیت دارند و در مکان‌هایی که فضا به قدر کافی موجود باشد استفاده می‌گردد. اغلب در شبکه تلفن همراه، رادیو و بی سیم و شبکه‌های رایانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این نوع دکل‌ها به دلیل وزن پایین و سبکی وزن مزیت دارند و در مکان‌هایی که فضا به قدر کافی موجود باشد استفاده می‌گردد. اغلب در شبکه تلفن همراه، رادیو و بی سیم و شبکه‌های رایانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دکل‌ها قابلیت نصب در پشت بام منازل و ادارات را داشته و علاوه بر اینکه ارتفاع ساختمان به بلندی محل نصب آنتن‌ها کمک کرده، در مناطق شهری مزیت فراوان دارد. این نوع دکل‌ها در صورتی که روی زمین نصب گردد نیاز به فضای زیادی جهت نصب سیم مهار‌ها دارد. به خاطر سبکی وزن، بهای این دکل‌ها کمتر از دکل‌های دیگر بوده و نصب آن‌ها ساده و کم هزینه است.

این دکل‌ها بسته به ابعاد و نوع ساخت به چند دسته تقسیم می‌شوند.

از انواع آن می‌توان به دکل‌های سری G. اشاره کرد که با انواع G۳۵,G۴۵,G۵۵,G۶۵,G۸۰,G۲۵ تولید می‌شوند. این دکل‌ها به صورت سه ضلعی و به صورت سکشن‌های سه متری که پایه‌ها از لوله نمره ۳ بوده که به وسیله میلگرد‌های نمره ۸ یا ۱۰ به صورت خرپایی به هم متصل می‌شود. دکل‌های مهاری با باربری بسیار کم و تنها برای نصب آنتن‌های بی سیم و یا دیش‌های کوچک اینترنت استفاده می‌گردد. عدد مقابل G. نشان دهنده عرض قاعده بخش‌ها به سانتیمتر می‌باشد

این دکل‌ها به دلیل سبکی، بیشتر در پشت بام‌ها نصب می‌شوند و در هر ۹ متر و گاهی در هر ۶ متر به وسیله سیم مهار از سه جهت با زاویه ۱۲۰ درجه مهار می‌شوند. هر سکشن از یک بدنه لوله‌ای و اتصالات میلگردی که از طریق جوش CO۲ به هم متصل شده اند تشکیل شده است. سکشن‌ها (قطعات ۳ متری) به صورت مثلثی شکل بوده و هر سکشن طبق استاندارد دارای ۸ ردیف پله جهت افزایش مقاومت و ایستایی دکل و همچنین سهولت برای بالا رفتن از آن طراحی شده است.
جهت جلوگیری از فرسودگی و زنگ زدگی، دکل‌ها دارای پوشش گالوانیزه گرم ۹۰ میکرون هستند.

مبنای طراحی دکل‌ها بر اساس بار ناشی از وزش باد وارد بر دکل می‌باشد.

در طراحی دکل‌ها از آئین‌نامه‌ها و استاندارد‌های متعددی به شرح ذیل استفاده می‌شود:

  1. آئین نامه ۲۸۰۰ ایران
  2. آئین نامه فولاد AISC
  3. استاندارد طراحی دکل‌های مخابراتی EIA-RS-۲۲۲-F

دکل‌ها به صورت قطعات پیش ساخته قابل مونتاژ ساخته می‌شوند. متریال استفاده شده اغلب از آهن نوع ۳۷ST و در برخی قطعات برای مقاومت بیشتر از نوع ۴۴ST یا ۵۲ST استفاده می‌شود. قطعات دکل پس از ساخت جهت جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی گالوانیزه گرم می‌شود. پیچ و مهره‌های دکل‌ها اغلب از نوع پیچ‌های مقاوم ۳۲۵A یا معادل آن گرید ۸٫۸ بوده و به صورت گالوانیزه گرم استفاده می‌شود.

گالوانیزاسیون (به فرانسوی:‎ ‏) ‏

یکی از روش‌های محافظت از خوردگی با ایجاد خوردگی گالوانیک است که توسط پوشاندن فلز مادر توسط لایه‌ای از فلز محافظ به صورت آند فدایی در سری گالوانیک (معمولاً روی) انجام می‌شود. در این حالت پوشش خورده شده و فلز مادر محافظت می‌شود. این فرآیند نوع خاصی از حفاظت گالوانیکی است. میزان مقاومت پوشش متناسب با ضخامت آن است. این روش یکی از اقتصادی‌ترین روش‌های محافظت فولاد‌ها در محیط‌های خورنده است. این فرآیند به نام لویجی گالوانی دانشمند ایتالیایی نامگذاری شده‌است.

گالوانیزه گرم:این گونه گالوانیزه کردن توسط غوطه وری زیر لایه در مذاب روی به دو صورت مداوم و بچ انجام می‌شود. این روش برای پوشش‌دهی با ضخامت بیش از ۲۵ میکرومتر مناسب است.

الکتروگالوانیزاسیون:در این روش پوشش روی به صورت پوشش‌دهی الکتریکی (الکتروپلیت) بر روی زیرلایه اعمال می‌شود.

متعلقات دکل مهاری:

اجزای این نوع دکل‌ها شامل سکشن (بدنه)، بیس پلیت، سیم مهاری، مهار کش، کرپی (کلمس)، صفحه تعادل، گوشواره، تاج سر دکل، تسمه کمربندی، پیچ و مهره و… می‌باشد.

منبع : برق نیوز

برای اطلاع از قیمت ها با ما 33998300-33994151-021 در ارتباط باشید.

2 Replies to “دکل مهارتی چیست؟”

    1. سپاس از توجه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Avatar Mobile
منوی اصلی x
X
جدیدترین مقالات