دانستنی ها

کلید مینیاتوری چیست؟ 4 وظیفه کلیدهای مینیاتوری

کلید مینیاتوری

در سیستم‌های برق کشی ساختمان‌ها به ایمنی توجه زیادی می‌شود، در این راستا از وسایل مختلفی برای تامین اصول امنیتی در مدارهای الکتریکی و برق کشی ساختمان استفاده می‌شود. یکی از این وسایل کلید مینیاتوری (MCB – Miniature Circuit Breaker) است که از مدارهای الکتریکی در برابر جریان غیرمجاز محافظت می‌کند. بدین صورت که اگر جریانی بیش از جریان اسمی یک مدار از فیوز عبور کند، برای حفظ امنیت و جلوگیری از اتصال کوتاه شدن جریان برق را قطع می‌کند و از آسیب دیدن مدار جلوگیری می‌کند.

کلید مینیاتوری یک کلید الکترومکانیکی خودکار می‌باشد. تجهیزی است که مصرف کننده را هم در برابر خطای اتصال کوتاه و هم جریان اضافه بار حفاظت می‌کند. به علت خودکار بودن، بعد از قطع شدن، مجدد به مدار باز می‌گردد. کلیدهای مینیاتوری غیر قابل تنظیم بوده و می‌توانند هم به صورت مغناطیسی و هم به صورت حرارتی عمل کنند.

هر کلید مینیاتوری شامل بدنه، اتصالات، اهرم، ضامن مکانیکی، بی‌متال، مگنت و جرقه گیر می‌باشد.

از وضایف مهم این کلید مینیاتوری می‌توان اشاره کرد به:

کلید زنی: این کلیدها می‌توانند به صورت دستی روشن و خاموش شوند که در زمان تعمیر و نگهداری تاسیسات برقی مفید است. ضامن مکانیکی به گونه‌ای در کلید قرار گرفته است که با روشن شدن کلید به صورت خوذکار روشن می‌شود و با خاموشی کلید ضامن را آزاد و اتصالات را باز میکند.

حفاظت اضافه جریان: زمتنی که یک بخش از تجهیزات دارای اضافه بار می‌شود، بی‌متال گرم و خم می‌شود و ضامن را ازاد میکند، در نتیجه اتصالات باز شده و دستگاه از کار می‌افتد.

حفاظت اتصال کوتاه: در زمان اتصال کوتاه، افزایش ناگهانی جریان نیرو محرکه قوی برای آزاد شدن ضامن ایجاد کرده و اتصالات باز می‌شود.

جرقه گیر: در زمان باز بودن اتصالات تحت بار، جرقه بین اتصالات ثابت و متحرک ایجاد شده، زراحی اتصالات به گونه ایست که با شکل گرفتن جرقه، جرقه به سمت جرقه گیر می‌رود و وظیفه جرقه گیر کاهش طول جرقه و خاموش کردن آن است.

کلیدهای مینیاتوری از نظر سرعت عملکرد به دو دسته فیوزهای کندکار و تندکار تقسیم می‌شوند. فیوزهای کندکار با تاخیر عمل کرده و مدار را دیرتر قطع می‌کند. فیوزهای تندکار در زمان کمتری جریان برق را قطع می‌کنند بنابراین در مصارف روشنایی بیشتر استفاده می‌شوند.

کلید مینیاتوری با کاربری‌های متفاوتی در مدارات به کار می‌روند. با توجه به حفاظت‌هایی که انجام می‌دهند میتوان نام برد از:

  • – حفاظت مغناطیسی از مدارات در برابر اتصال کوتاه
  • * حفاظت حرارتی از مدارات در برابر اضافه بار
  • – حفاظت از تجهیزات مدار
  • * حفاظت از جان انسان در برابر تماس غیرمستقیم با سیستم‌های زمین
  • – حفاظت از قسمت سالم مدار با جداسازی بخش آسیب دیده مدار از سایر بخش‌های مدار

برای اطلاع از قیمت و خرید انواع سنسور و قطعات دیگر با ما ۳۳۹۹۸۳۰۰-۳۳۹۹۴۱۵۱-۰۲۱ در ارتباط باشید.

منبع : A Complete Guide to MCBs

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Avatar Mobile
منوی اصلی x
X
جدیدترین مقالات