دانستنی ها

ترموکوپل چیست؟ انواع، معایب و مزایای ترموکوپل

ترموکوپل چیست؟ انواع، معایب و مزایای ترموکوپل

ترموکوپل چیست؟

از متداول‌ترین تجهیزات در صنعت برای انداره گیری‌های الکتریکی دما ترموکوپل‌ها هستند. ترموکوپل از دو فلز غیر هم جنس تشکیل شده است که صورت الکتریکی از یک طرف به هم وصل می‌شوند.

زمانی که دما در دو سمت با یکدیگر متفاوت باشد جریان الکتریکی در مسیر برقرار می‌شود. این عمل اساس کار ترموکوپل‌ها است. یک طرف این اتصال، اتصال گرم و طرف دیگر آن اتصال سرد نامیده می‌شود.

برای افزایش ایمنی اجاق گاز و یا هر وسیله گازسوز دیگری که شعله دارد از ترموکوپل استفاده می‌شود. زمانی این قطعه وارد عمل می‌شود که شعله به هر دلیلی خاموش شود.

انواع ترموکوپل:

ترموکوپل‌ها دارای انواع مختلفی هستند که بر اساس جنس فلز و آلیاژ آن به شش دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از ترموکوپل نوع K، j، T، E، N، S، R، B و هرکدام رنج دمایی خاصی را پوشش می‌دهد.

  • ترموکوپل نوع K:
    این نوع، ارزان قیمت است و از پرکاربردترین نوع ترموکوپل‌ها می‌باشد. نوع K به دلیل استفاده از مس دارای خاصیت ضد اکسیداسیون است لذا برای استفاده در کوره‌ها که اکسیداسیون رخ می‌دهد مناسب است.
  • ترموکوپل نوع J:
    این محصول از فلز آهن، آلیاژ مس و نیکل Cu-Ni ساخته می‌شود. با توجه به احتمال اکسید شدن آهن در این نوع، ترموکوپل نوع J در صنایع قالب ریزی پلاستیک استفاده می‌شود.
  • ترموکوپل نوع E:
    با استفاده از فلزات Ni-Cr (کرومل) و Cu-Ni (کنستانتانConstantan) ترموکوپل نوع E ساخته می‌شود و از آن در کاربردهای خلاء و مواردی که سنسور در آن حفاظت نشده می‌توان استفاده کرد.
  • ترموکوپل نوع T:
    ترموکوپل نوع T ساخته شده از مس Cu و آلیاژ Cu-Ni (کنستانتان Constantan) است. نسبتا ارزان و برای استفاده در دمای پایین مناسب است و در برابر رطوبت مقاوم است.
  • ترموکوپل نوع N:
    نوع N از فلزهای Ni-Cr-Si (به نام تجاری نیکروسیل) و Ni-Si-Mg (به نام تجاری نیسیل Nisil) ساخته می‌شود. کاربرد آن معمولا در دماهای بالا است.
  • ترموکوپل نوع R، S و B:
    مواد تشکیل دهنده این دسته از ترموکوپل ها از پلاتین و رادیوم با ترکیبات مختلف است. تفاوت آن‌ها در میزان پلاتین است. این نوع ترموکوپل ‌ها در اندازه گیری با دمای بالا به عنوان مثال در صنعت شیشه و فولاد به کار می‌روند.

پیشنهاد می کنیم انواع ترموکوپل امگا را در فروشگاه اتوماسیون پاسارگاد مشاهده نمایید.

مزایای ترموکوپل:

  1. از دیگر سنسورها مقرون به صرفه‌تر هستند و به لحاظ اقتصادی مناسب می‌باشند.
  2. در شرایط محیطی متفاوت و متنوع‌تری قابل استفاده می‌باشند.
  3. به راحتی میتوانند کانکشن‌های متفاوتی را بپذیرند.
  4. استحکام و دوام بالایی در جهت مصارف صنعتی دارد.

معایب ترموکوپل:

  • غیر خطی بودن
  • تماسی بودن (در معرض اغتشاش و شوک و …)
  • دقت متوسط

اتوماسیان پاسارگاد وارد کننده و تامین کننده انواع قطعات اتوماسیون صنعی می باشد.

در اینستاگرام همراه ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Avatar Mobile
منوی اصلی x
X
جدیدترین مقالات