دانستنی ها

تفاوت اینورتر و کانورتر چیست؟

تفاوت اینورتر و کانورتر

کانورتر چیست؟

کانورتر، مشخصات جریان الکتریکی را تغییر می‌دهد و به میزان دلخواه می‌رساند. کانورتر برق را از منبع انرژی دریافت می‌کند و ولتاژ و آمپر را با توجه به نیازهای شما تغییر میدهد تا به اندازه دلخواه برسد. در نهایت خروجی مطلوب متناسب با سرعت و کارایی موتور از آن خارج می‌شود.

کانورترها توانایی تبدیل ورودی مستقیم به متناوب و یا برعکس آن را ندارند و تنها برای تغییر ولتاژ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اینورتر چیست؟

اینورتر جریان مستقیم را به متناوب تبدیل می‌کند. با استفاده از این دستگاه میتوانید ولتاژ، فرکانس و یا جریان را تبدیل کنید و همچنین تنظیمات مختلفی برای کنترل موتور داشته باشید. از این قطعه در سیستم‌های تولید برق خورشیدی، سیستم‌های نوسان‌سنج و… استفاده می‌شود.

تفاوت اینورتر و کانورتر:

4تفاوت اینورتر و کانورتر

چهار تفاوت در اینورتر و کانورتر می‌توان بیان کرد که عبارتند از:

  • نوع ورودی و خروجی
  • کاربرد
  • شکل موج خروجی
  • قیمت

نوع ورودی و خروجی

نوع ورودی و خروجی اولین تفاوت کانورتر و اینورتر است. کانورتر توانایی تبدیل ولتاژ مستقیم به متناوب را ندارد، بنابراین ولتاژ ورودی با خروجی یکسان است. اما اینورتر توانایی تبدیل ولتاژ مستقیم به متناوب را دارد و می‌تواند آن را از ۱۲ به ۲۲۰ ولت برساند.

تفاوت از نظر کاربرد

یکی از تفاوت‌های اینورتر و کانورتر در کاربرد آن‌ها می‌باشد. برای تبدیل برق DC به AC از اینورتر استفاده میشود. برای تغییر ولتاژ و فرکانس و رسیدن به اندازه دلخواه از کانورتر استفاده می‌شود.

یکی از پرکاربردترین مصارف اینورتر در سیستم‌های تولید برق خورشیدی و اتومبیل‌های الکتریکی است. و از کاربرد کانورترها می‌توان به استفاده در قطارهای برقی، سیستم‌های مخابراتی و… اشاره کرد.

شکل موج خروجی

یکی از تفاوت‌های این دو قطعه ذر شکل موج خروجی می‌باشد. به صورت متداول موج خروجی از اینورتر حالتی از موج‌های مربعی دارد و به صورت سینوسی کامل نیست. در کانورتر شکل موج خروجی به موج ورودی مشابه است و موج AC وارد شده حالت سینوسی خوبی دارد.

قیمت

از دیگر تفاوت‌های کانورتر و اینورتر قیمت آن‌ها می‌باشد. اینورتر به دلیل قابلیت و کاربردهای بیشتر علاوه بر تبدیک کننده، دارای قیمت بالاتری می‌باشد.

اتوماسیان پاسارگاد وارد کننده و تامین کننده انواع قطعات اتوماسیون صنعی می باشد.

در اینستاگرام همراه ما باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Avatar Mobile
منوی اصلی x
X
جدیدترین مقالات